Vecka 3 i Spelutveckling, Lock and load.

Dagens inlägg kommer handla om tillvägagångssätt, tankar och reflektioner kring skapandet utav ett vapen till vår sjörövarkapten.

Spelet utspelar sig under vattnet där du har ett harpungevär. Detta harpungevär tänkte vi ej så mycket på till vår karaktär. Senare fick karaktären kritik för att ha porträtterats med ett modernt harpungevär. Problemet var alltså att vapnet vi hade tänkt använda inte passade in i  miljön som vi porträtterade. Min uppgift var att göra en ny design.

Första iterationen kom ifrån inspiration av armborst. Armborst har så många likheter med ett harpungevär. Ett Armborst är dock av ganska simpel design och ser inte farlig ut, av samma anledning användes ej en tidig design utav ett simpelt harpungevär.
För att få fram en design som känns möjlig men ändå farlig tog jag med flera element som kan förknippas med sjöröveri. Graveringar för att peka på en högre klass, samt ett kikarsikte i form av en teleskop kikare. Det ända som kändes Harpun liknande var det krok-aktiga spjuthuvudet.

Resultat:CROSSPOON USE 2

 

Andra iterationen utav design uppkom av att leka med konceptet improvisation.
Som skeppsbruten klänger man tag i vad som finns att plocka på sig. En första tanka till avfyringsmekanism var en kanon och använda dess klassiska design.
Kanoner är dock tunga och fick improviserade handtag i form utav kedjor.
Denna design ger en känsla utav  att det är en tung projektil som avfyras.
En kanonkula finns i användning som power-up, men ej till standard projektilerna.
Huvudtanken var att det var en harpun som skulle användas och passade inte helt in i designen.

Resultat: CANNON USE 2

Tredje iterationen var även den baserad på improvisation. Vid detta tillfälle blev det lite klurigt att komma upp med design som fick spelaren att faktiskt tro att detta var ett vapen som gjorde skada och ändå hålla det brukligt under vattnet, samtidigt som pirat tema skulle framföras. Jag upptäckte ett misstag med min Andra iteration utav harpungevärs designen, en stubin. Då en stubin under vattnet skulle vara väldig opraktiskt ställde jag mig själv frågan om det var tvunget att vara trovärdig fysiskt, eller om det endast var tvungen att se ut som ett vapen då vi ändå har en fantasivärld där fienden är fiskar med ögonlappar och sjöjungfrun. Så med den tanken slog jag ihop så många piratteman jag kunde. Rom, Kanoner och skepp.

Resultat:
BOTTLEUSE 2
Flask-aktiga designen gillades stort utav gruppen och även om fysiskt obruklig, såg det vapen likt ut. Gruppen gillade även första iterationen som var inspirerat av armborst och vi valde att ta element från den och applicera på den tredje designen.
Färgvalet kan bli ett problem då vi är under vatten, men detta är upp för ändring.
Speciellt den blåa linsen då bakgrunden kommer bestå utav mestadels blått.

Resultat:
WEAPON USE 2

//Oskar Kervefors, Grafiker, Grupp 19

En reaktion till “Vecka 3 i Spelutveckling, Lock and load.

  1. Det är tydligt vad det är för någonting du har gjort. Du tar läsaren igenom hela processen från första design till din slutgiltiga produkt. Du argumenterar väl för dina val och alternativ. Till exempel varför du valde att gå från armborst design till kanondesignen till en slutgiltig kombination av de två. Dock har du inte gått igenom så mycket hur du går/gått till väga när du gjort bilden. Det hade varit väldigt intressant och få ta del av hur du gör också.
    Det är väldigt tydligt varför du har gjort vapnet och hur du tänkt. Till exempel hur ologiskt det är med en stubin under vattnet. Du tar också upp hur funktionellt ett harpungevär av en glasflaska är. Dock förklarar du inte varför du valde att trots det är ologiskt gå med den designen utöver att gruppen gillade den mer. Exempelvis vad med den var det de gillade mer och varför osv. Sedan funderar jag över varför den har en avtryckare och en stubin när de uppfyller ungefär samma funktion? Mest av nyfikenhet snarare än något annat.
    Det är också trevligt att höra om färgvalen och hur du tänkt där och att du tänkt efter på att det finns möjlighet att siktet kan försvinna i bakgrunden när bägge är blå.
    Utöver det var det väldigt intressant att läsa om dina designval och dess motivation. Tycker framförallt att det är väldigt bra med flera bilder så man verkligen kan följa hela fullständiga processen.

    Gilla

Lämna en kommentar